overwerken ZieSo

Overwerken onvermijdelijk?

Vandaag lees ik een artikel in de plaatselijke krant over een onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Zilveren Kruis. Het gaat over overwerken: onvermijdelijk maar erg ongezond schrijft de krant. Nou dacht ik, daar gaan we weer. Gister moest ik in het AD lezen dat “ook voor fitte mensen zitten ongezond is”. Wie regelmatig sport en helemaal fit is, loopt toch het risico diabetes te krijgen bij veel zitten. Je raadt het al… ook op het werk.

THUIS WERKEN 

Ik merk dat ik getriggerd ben en lees verder, we werken onbewust meer buiten werktijd om? Terug denkend aan vroeger, jawel ik ben nog van “de oude generatie” werd mij gevraagd om een koppeling aan te brengen van mijn werkmail naar thuis? Voor mijn gevoel heb ik dit lang kunnen tegenhouden maar “geloofde” op den duur toch dat ik hier niet onderuit kon. Het gevolg was dat ik op zondagavond mijn mail alvast ging “bekijken”, je raad het al ik was zo een uur verder. Zoals gezegd dat was jaren geleden, tegenwoordig is iedereen 24/7 met elkaar verbonden.

ONVERMIJDELIJK

Het onderzoek zegt dat zo’n 30% van de overwerkers vindt dat overwerken er bij hoort en past binnen de bedrijfscultuur, waarvan de helft aangeeft er negatieve gevolgen van te ondervinden. Gemiddeld wordt er 3 uur per week langer gewerkt buiten werktijd om, daar zit het werk wat mee naar huis genomen wordt niet bij in! De mensen die ‘s avonds buiten het werk om thuis werken (8%) zeggen meer dan 10 uur per week aan werk mee te nemen? Overwerken gaat vaak hand in hand met het slecht in kunnen delen van tijd. Bij toename van werkdruk wordt er soms schuld of falen ervaren, dat zorgt er dan weer voor dat we nog meer taken op ons nemen. Emotionele drijfveren zitten ons dan in de weg.

GEVOLGEN

Wat is er dan zo slecht aan? De krant schrijft dat het slecht voor de gezondheid is; minder tijd voor sport, later naar bed en ongezond eten is het gevolg. Het bekende riedeltje denk ik dan. Er wordt stress ervaren, men is chronisch moe en geprikkeld en komt steeds later thuis. Een andere reden is dat het slecht is voor de omgeving, in de zin dat er minder tijd is voor vrienden en familie. Dat herken ik helaas zelf ook, maar zie dit ook bij anderen. Om over te werken dien je immers ergens tijd van af te halen, vaak komt dat neer op het inleveren van tijd met het gezin en de nachtrust. Relaties worden hierdoor verslechterd zoals met de kinderen en partner en men kan minder van elkaar gedragen, een chronische overbezetting wordt ervaren.

RESULTAAT

Wat opvalt in het onderzoek is dat leidinggevende “denken” hun medewerkers goed te begeleiden, bij het balanceren tussen werk en prive. Toch ervaren medewerkers deze hulp in mindere mate. We leven in een prestatie- en consumptie maatschappij, waarbij we allemaal op zoek zijn naar waardering. Deze grote zoektocht levert voor sommigen veel stress op en onoverzichtelijkheid, men weet niet meer waar te beginnen en lijkt afgesloten te zijn van de buitenwereld.

TIPS TEGEN OVERBEZETTING

  • Maak je werk en taken inzichtelijk, schrijf ze op papier en bespreek deze. Praat over werkdruk met elkaar, maar ook in het teamoverleg. Op deze manier kunnen knelpunten herkend worden.
  • Geef jezelf bedenktijd, neem niet elke aangeboden klus aan. Je kunt dit kenbaar maken door te zeggen “dat je tijd nodig hebt om erover na te denken, dat je er op terug komt”.
  • Maak afspraken met collega’s over communicatie, vaak is hier wel een protocol over. Want wordt mailgedrag in het weekend geaccepteerd? Zo nee, doe dit dan niet ook niet als je leidinggevende bent! Geef het juiste voorbeeld.
  • Maak aan het eind van de dag een planning voor de volgende werkdag, verwerk hier je taken in. Zorg dat je planning haalbaar is en stel deze eventueel bij.
  • Check je mail twee of drie keer per dag op een vast tijdstip, zet de melding uit. Weet dat driekwart van de mail op het moment van ontvangst niet meer relevant is? Wil je direct antwoord, neem dan de telefoon of loop naar je collega toe.
  • Maak mantelzorg bespreekbaar, begrip en kleine aanpassingen maken vaak een groot verschil.

Gedrag ontstaat met de jaren, je kunt er over praten maar dan heb je het niet gelijk afgeleerd, denk maar aan alle goede voornemens die we rond de jaarwisseling hebben. Een organizer kan helpen om inzicht te krijgen in tijdsplanning. Begeleiding door een organizer is gericht om een blijvende verandering te bewerkstelligen: “zien is doen en doen is leren”. Een organizer gaat praktisch aan de slag en zit of staat naast de klant. Structuur en overzicht aanbieden en het samen opruimen fungeren hier niet als doel maar als middel, zodat er meer tijd over blijft voor de dingen die er toe doen. Voor meer informatie mail: info@zieso.nl.

Link artikel: https://nieuws.zilverenkruis.nl/leidinggevende-onderschat-negatieve-gevolgen-overwerken

Anita Stoutjesdijk