foto van zandloper

Hoe zit het met jouw tijdsbesef?

TE LAAT KOMEN

Deze week overkwam het mij dat ik (jawel bijna) te laat kwam op een afspraak. “Was ik maar iets eerder van huis gegaan, had ik mijn wekker maar gezet op de telefoon, waarom moest ik toch nog even bellen en die email versturen?” Allerlei gedachten die op dat moment in de auto door mij heen gaan, met de daarbij nodige verwensingen naar mede weggebruikers en de gesloten spoorweg overgang. Ik voel een kloppend hart in m’n keel en een plotse toestand van onrust in mijn lijf, heel vervelend. Het was dat mijn dochter die naast mij zat zei “mama doe toch eens normaal, we zijn gewoon te laat, het is niet anders”.

DRUK DRUK DRUK

In de huidige maatschappij is het noodzakelijk om besef van tijd te hebben, we rennen van afspraak naar afspraak. Activiteiten die gepland staan zorgen gelukkig voor structuur, op deze manier is het mogelijk om de rust te bewaren en weet je wat er komt. Weet wel dat ieder individu deze tijd anders interpreteert en mee om gaat. Denk maar aan de proef waarbij iedereen na een minuut staan, moet gaan zitten, zonder daarbij gebruik te mogen maken van een klok of stopwatch. Dan zitten we echt niet allemaal tegelijk!

VERSTOORDE TIJDSBESEF

Door het terugfluiten van mijn dochter, bedacht ik me “dat kun je anders organiseren Anita”. Maar stel je voor dat het je niet lukt om anders te organiseren? Ja stel dat je een hersenletsel hebt, dan kan een stoornis in het besef van tijd aanwezig zijn. Het gaat hierbij niet om het vergeten van afspraken maar puur over hoe lang duurt tijd? Een minuut, 10 of 30 minuten of een uur? Dat is echt iets anders dan de proef met de minuut. Wanneer dit besef verstoord is kan er veel onrust ontstaan, maar ook verlies van grip op de dag. Mensen ervaren een grote druk om op tijd te komen, iets te plannen, om zelfstandig te koken of om een taak echt af te maken want de tijd is immers “om”. Deze onrust zorgt voor energieverlies, energie die er al bijna niet is. Ongemerkt kan er ook eenzaamheid ontstaan, omdat men vermijdt afspraken te maken met anderen. De druk om een afspraak van te voren te plannen is groot, men ziet er dan liever maar van af….

TIPS BIJ VERSTOORDE TIJDSBESEF

Wat werkt wel:

  • Maak een lijst van dagelijkse activiteiten waar je ook de tijdsduur aan koppelt.
  • Noteer ook reistijden, houd rekening met wachttijden, fietsen stallen of parkeren.
  • Controleer deze lijst met iemand die een reëel tijdsbesef heeft, check dus of de geïnterpreteerde tijd klopt!
  • Er zijn diverse apps voor het besef van tijd zoals Daylio, Klok app of en Dag klok.
  • Zonder digitale hulpmiddelen kan er gebruik worden gemaakt van een kookwekker of time-timer.
  • Een digitale kalenderklok geeft houvast en rust.

Om mantelzorgers te ontlasten en ondersteunen is deze digitale kalenderklok een mooi instrument, het netwerk en hulpverleners kunnen hierbij betrokken worden. Zie voor uitleg dit filmpje of bezoek de website www.dayclocks.nl.

Een organizer kan helpen bij het opstellen van een activiteitenlijst, het samen leren uitvoeren van een taak en het maken van een planning. Hierdoor ontstaat er meer rust en grip op tijd, er is ruimte over voor de dingen die er toe doen. Bij vragen mail: info@zieso.nl.

Anita Stoutjesdijk